KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Gambar ni dicuri dari "psychosocial84.blogspot.com/"

saje nak post pasal benda ni kerana sekarang dunia diserang selesema binatang haram yang satu ni..Babi ... :(
Penyakit bawaan daripada babi iaitu influenza A (H1N1) adalah penyakit sistem pernafasan akut yang biasanya menjangkiti babi, tersebar melalui partikel kecil dalam udara atau sentuhan langsung.

Islam meletakkan babi dan anjing sebagai najis mughallazah (berat) membabitkan semua bahagian haiwan berkenaan. Oleh itu, umat Islam ditegaskan menjauhkan daripada terkena kedua-dua haiwan ini.

Ilmu perubatan moden mengakui mereka yang biasa memakan babi akan terdedah kepada pelbagai penyakit antaranya cacing pita, kulit berbintik, sakit sendi dan hilang ghairah. Badan babi mempunyai virus bahaya yang menjadi punca penyakit Japanese Encephalitis, Virus West Nite Incephalitis, Rescular Stomatis, Penyakit kaki dan mulut serta penyakit radang hati.

Islam sentiasa menggalakkan umatnya sentiasa menjaga kebersihan termasuk memastikan makanan yang dimakan bersih dan halal.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud "Sesungguhnya ALLAH baik dan tidak mengabaikan (menerima) kecuali yang baik-baik. ALLAH menyuruh orang mukmin seperti DIA menyuruh kepada Rasul-Nya"

Firman ALLAH yang bermaksud "Hai Rasul, makanlah dari makanan yang baik-baik dan kerjakan lah amal soleh" (Surah al-Mukminun, ayat 52)

Islam menyarankan umatnya menjauhi makanan yang haram, membasuh tangan sebelum menjamah makanan dan selepas makan. Peraturan itu ditekankan bagi menjaga kebersihan supaya tidak mudah terdedah kepada penyakit berjangkit.

Berkaitan dengan babi, ALLAH berfirman yang bermaksud "Sesungguhnya DIA hanya mengharamkan atasmu bangkai darah, daging babi dan (daging) haiwan yang disembelih dengan (menyebut nama) selain ALLAH"

Firma-Nya lagi bermaksud "Wahai manusia! makanlah daripada (makanan) yang halal yang baik yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu" (Surah al-Baqarah)

Penjagaan kesihatan melalui makan dan minum juga tempat tinggal untuk mengekalkan kesejahteraan hidup umat Islam di dunia dan akhirat.
dipetik dari berita harian bahagian Agama 5 Mei 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)