KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Isnin, Jun 08, 2009

baru nak dapat sijil nyer.. :)

aku terlibat dengan Kursus Pertolongan Cemas & Bantuan Pernafasan CPR ni dah lama dah..31 Mac 2009 yang lepas..arini 8 Jun 2009 baru dapat sijil nyer..kursus ni anjuran Jawatankuasa CPR Hospital Serdang :)

selalu kita tengok kat TV..CPR ni diberi hanya untuk orang lemas ajer kan? sebenarnya banyak cerita pasal pertolongan cemas kat TV tu semua tak betul!..berikut fakta yang betul pasal Bantuan Pertolongan Cemas yang di ajar kat aku semasa kursus nie..yang bagi tahu ni semua pakar-pakar dalam pertolongan cemas :-

1) CPR diberikan kepada semua orang yang pengsan..tak kisah la dia dah mati atau tak..tak kisah juga dia pengsan kerana lemas, terjatuh, atau sebagainya yang penting pesakit tak sedarkan diri maka CPR leh dibuat dan selagi pasukan perubatan tak sah kan orang tu dah mati maka selama tu la kita leh CPR kan orang tu..coz dalam TV kita tengok orang yang pengsan @ mati disahkan hanya merasa denyutan nadi sahaja!

2)
Selalu kita tengok dalam TV kalau denyutan jantung nyer dah terhenti atau berjalur panjang seperti ____________________ maka sah orang tu dah mati! tak payah nak wat renjatan elektrik untuk memulihkan denyutan jantung kerana memang sah orang tu dah mati! Renjatan elektrik hanya boleh dilakukan bila baca pada mesin denyutan jantung tidak menentukan seperti yang kita lihat indeks komposit kat bursa saham tu coz mungkin denyutan jantung menghadapi masalah!

3) Apabila kita dipatuk ular jangan pandai-pandai nak sedut bisa ular tersebut coz memang sahih bisa tu beracun..maka siape yang menyedut bisa tersebut orang tu pula yang kan terkena racun bisa ular itu!yang perlu kita buat hanya merendahkan bahagian yang terkena patukan dan segera ke hospital! kalau dapat bunuh ular tersebut lagi bagus dan bawa sekali ke hospital..senang doktor merawat jenis racun dari ular tersebut!

tu antara yang di ajar kat aku masa kursus ni la..banyak lagi sebenar nyer tapi aku rasa cukup dulu coz korang bukan nyer korang rajin membaca panjang-panjang nie :(..kay bawah ni antara gambar aku kat kursus Pertolongan Cemas nie :)

ni la antara gambar-gambar semasa aku kUrSuS PeRtOlOnGaN CeMaS

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)