KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Ahad, Januari 31, 2010

SaTu jAnJi

novel karya Ramlee Awang Murshid nie sebenarnya sepupu aku yang rekemen suruh baca coz dia cakap best cerita dia nie..coz selalunyer aku pakai baca ajer novel yang tajuk nyer macam best :) so lepas sepupu aku bagi tau pasal pengarang nie aku pun cari la novel-novel dia..:) setiap novel Karya Ramlee Awang Murshid nie ade tagline "NOVELIS THRILLER NO.1 MALAYSIA" so dah tagline nyer macam tu aku ingat mesti best cerita dia nie..so aku pun baca la novel nie..memang best tapi leh bagi 3 1/2 bintang ajer sebab ape? korang baca sendiri da nilai o.k.. :) aku xleh nak komen coz nanti kn saman :( coz nie pun without permission dr owner dia :)

Balas dendam, pencarian keluarga kandung, keadilan, kasih sebuah percintaan, air mata dan kesetiaan, air mata dan kesetiaan seorang lelaki yang bernama suami, adalah satu janji yang melingkari kehidupan Luqman. begitulah janji Luqman yang tidak pernah sekali-kali berundur walaupun banyak rintangan dan cabaran yang menjadi liku kehidupan, penuh ranjau berduri.

Tragedi pembunuhan arah Luqman, telah membuka satu rahsia yang menjadi hijab jalur pengkhianatan. Pada ketika inilah Luqman menemui Adelia Mustapha. Kerana cinta, Luqman berjanji untuk mengenali wanita itu. Dan kerana janji itulah Luqman melamar Adelia. Luqman dan Adelia kemudian diijabkabulkan. Kasih dan cinta Luqman rupa-rupanya menjadi racun berbisa dihati Adelia.

Janji yang begitu teguh dihati Luqman akhirnya membawa musibah. Dengan segala kudrat, Luqman berusaha untuk bangkit untuk menggapai janjinya semula. Dan dihadapanya ada seseorang yang menghulurkan tangan untuk membantu Luqman melaksanakan satu janji yang pernah terungkai.

"
PuTaRaN MaTaHaRi dAn bUlAn mEnGgElIlInGi bUmI TiDaK PeRnAh bErUbAh dArI PaKsInYa. dAn 24 JaM SeHaRi SeMaLm yaNg dIpErUnTuKaN tIdAk pErNaH BeRgAnJaK WaLAu sEsAaT PuN"

Rabu, Januari 27, 2010

Pulut Periuk Kera

baca tajuk nyer mesti korang rase pelik kan?? nie semua aku jumpe mase berPTD di Kampung Paya Merah, Labis Johor aritu..tuan yang buat benda alah nie bagi tau nie makanan tradisi orang Johor...betul ker coz aku sendiri orang Johor..dah 25 tahun hidup nie baru pertama kali aku tengok makanan nie.. :( kat bawah ni la gambar PuLuT PeRiuK kErA nya.. :)

PuLuT PeRiUk kErA

yang nie gambar yang lagi jelas pasal periuk kera tu..

tuan rumah tu jamu kami air sirap bandung skali..sedap..korang tengok pun mesti terliurkan??? jgn terliur tengok pompuan kat depan air tu dah la.. :) dia kawan opiz aku..sItI aIsYaH nama nyer :)

satu lagi..sebelum aku terlupe..gambar kat atas nie ialah SERUNDING PUCUK UBI..nie pun pertama kali aku jumpe..rase nyer mmg sedap ade rase ala-ala sotong..mesti korang tak percaya kan??? tapi memang betul :) RASA SOTONG :) serunding nie makan nyer dengan pulut periuk kera tadi.. :)

yang nie aku tak bagi au pun takpe kan??TIME MAKAN..jom makan sekali :)

Rabu, Januari 20, 2010

aku DAN kehidupan

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? adakah ini tandanya Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya..tetapi dalam aku mengejar dan mencari nya tetapi kenapa aku rasa ianya semakin pergi jauh?? atau aku sendiri yang tersilap lorong dalam dalam mengejar semua itu...Tuhan aku terlalu kedil untuk semua itu Ya ALLAH...

Selasa, Januari 19, 2010

tAK mUnGkIn KErNa saYaNg

Kalaulah sayap ini milik aku..aku akan terbang membawa diri ini meninggalkan segala kenikmatan dan kemewahan kat dunia nie..aku dah penat dengan semua-semua nie...kenapa semua nie tak pernah berakhir...semakin aku kuatkan diri untuk melangkah semakin banyak halangan nyer..semakin aku cube pergi jauh semakin dekat semua tu kat aku...rrrrrr LETIHNYA dengan permainan nie :( aku rasa lagu Alyah..TaK MuNgKiN kErNa sAyAnG macam ade kene mengena ajer dengan perjalanan hidup aku sekarang nie...

Setiba di persimpangan
Langkah kita tak lagi sehaluan
Bermula di saat itu
Tidak senada irama dan lagu

Begitu hidup ini
Tiada yang abadi
Yang patah tumbuh
Yang hilang berganti

Kau telah jauh, jauh dariku
Tiada ruang di hati buatmu
Namun harusku akui
Ada ketika di minda kau menjelma kembali

Sekali segala ada
Ada rindu yang datang tiba2
Tak mungkin kerana sayang
Cuma terganggu oleh perasaan

Begitu hidup ini
Tiada yang abadi
Yang patah tumbuh
Yang hilang berganti

YANG PATAH TUMBUH...YANG HILANG BERGANTI???

tapi sama ke??

Isnin, Januari 18, 2010

kali nie RUSA lak :)

MENERUSKAN tradisi bersama-sama dengan makhluk ALLAH yang hidup kat muka bumi nie..huhihi..kali nie dengan Anak Rusa Nani lak..aku tangkap gambar nie masa aku kat Langkawi..turun ajer Cable Car kat Gunung Mat Chingchang aku nampak sekumpulan gajah jalan-jalan sebelah Oriental Village nie..mase nak g kat gajah tu aku nampak ruse-ruse nie..so dah binatang nie jinak kan aku pun bergambar la ngan ruse-ruse nie..selain tu dapat menambahkan koleksi gambar aku..huhuhu

Abu Umamah r.a. berkata : "Rasulullah S.A.W telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Quran, setelah itu Rasulullah S.A.W memberitahu tentang kelebihan Al-Quran." Telah bersabda Rasulullah S.A.W : “Belajarlah kamu akan Al-Quran, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya."

Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, " Kenalkah kamu kepadaku?" Maka orang yang pernah membaca akan menjawab : "Siapakah kamu?" Maka berkata Al-Quran : "Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari."

Kemudian berkata orang yang pernah membaca Al-Quran itu : "Adakah kamu Al-Quran?" Lalu Al-Quran mengakui dan menuntun orang yang pernah membaca mengadap Allah S.W.T. Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya.

Pada kedua ayah dan ibunya pula yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga keduanya bertanya : "Dari manakah kami memperolehi ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?"
Lalu dijawab : "Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Al-Quran."

Sabtu, Januari 09, 2010

mmmmm...PrIhAl bAjU MeLaYu

SEBENARNYA ARI JUMAAT SEMALAM aku, kak effa & kak shifa DAH PLANNING NAK PAKAI BAJU COLOUR BIRU..TAPI MASE NAK G KIJE SEMALAM TENGOK DALAM ALMARI BARU MELAYU HIJAU NIE AJER YANG DAH GOSOK YANG LAIN TAK GOSOK LAGIII..SEBAB BANGUN PUN DAH LEWAT MALAS AKU NAK GOSOK SO PAKAI AJER LA BAJU MELAYU COLOUR HIJAU NIE..SAMPAI KAT OPIS TENGOK kak shifa ngan kak effa PAKAI BAJU BIRU MUDA..aku AJER YANG TAK IKUT TEMA YANG DIRANCANG..SEBAB MARAH KAT aku PUNYALAH PAYAH NAK AJAK DIAORANG NIE BERGAMBAR..PASTU DAH PENAT-PENAT POSING BATERI KAMERA LAK HABIS..TAPI NASIB BAIK DAN JUGAK TANGKAP GAMBAR SEKEPING NIE..SO aku BOH LA DALAM BLOG aku NIE.. :)

Ahad, Januari 03, 2010

BaDaI aSmArA

haruskahAKUterusMERAYUpadamuHARUSKAH
akuTABURIjanjiBERIBU untukMENEMBUSItembok
HATIsanubarimuATAUPUNakuHANYApenanti
mengapaDIKAUmeraguiKEIKHLASANsetelah
KUBERIpengorbananDANkesetiaanAKUjadi
PERINDUpadaISTANAmaduKINImenjadiSANGKAR
hempeduMUNGKINkuPENTAFSIRyangGAGAL
mencariPENGERTIANcintaAKHIRNYAmelaraKAU
insanMISTERIpenuhRAHSIAcintaKULEMAS
dalamARENAmeredahNESTAPAsukarnya
MENGUASAIbahasaCINTAkitaBERILAH
kepastianSEBUAHcintaBISAKAHsilapKATA
menjadiPENANDAdapatkahKECEWAKUmenjadi
HARAPANmarilahBERGANDINGmengharungi
BADAIasmaraDUNIAdikecapiPENUHbahgia

Jumaat, Januari 01, 2010

SeLaMaT dATANG 2010

aku sambut tahun 2010 tanpa impian dan cita-cita...aku rasa banyak lagi impian yang tidak tercapai..masih banyak kelemahan yang perlu dibaiki..masih banyak kekurangan yang tidak tertampung..masih banyak kepincangan yang perlu diperbetulkan..YANG PENTING MUHASABAH DIRI paling penting tahun baru niee..rrrrrrr ...moga ade RUANG dan PELUANG untuk aku TaHuN BaRu nIEeEe :)

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)