KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Jumaat, Mac 19, 2010

MeGaLiTh DaTo' TuA :)

YoN, HaSLiNi, mAk bAjU MeRaH nIe aKu taK TaU NaMa nYeR, aKu




Megalith adalah batu besar yang digunakan untuk membangun struktur atau monumen. Megalitik adalah struktur yang dibuat oleh batu besar.

Megalith berasal dari kata dalam bahasa Yunani μέγας megas berarti besar, dan λίθος lithos berarti batu
.

rrrrrrrrr...macam selalu makin jauh jalan nyer makin banyak pengalaman nyer, makin banyak melihat makin banyak yang tersergam depan mata, makin banyak membaca makin banyak ilmu yang diketahui :)

sama lah jugak dengan Batu Megalith Dato' Tua nie..sewaktu ke Kampung Cherana Baru, Simpang Ampat, Alor Gajah, Melaka aku jumpa tinggalan sejarah nie..apa yang dikatakan Megalith Dato' Tua nie?

Terdapat lebih 100 kawasan Megalith di Daerah Alor Gajah dan Tampin dan setiap batu-batu tersebut tidak seragam. Batu Megalith banyak terletak dikawasan Perkuburan Islam dan ditanam berpasang-pasang seperti batu nisan. Batu Megalith Dato' Tua terkenal dikalangan penduduk tempatan sebagai batu hidup dan mempercayai ianya kubur nenek moyang mereka. Batu Megalith dikenali hidup kerana dipercayai ianya membesar dari setahun ke setahun dan bersinar bila disuluh pada waktu malam :)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)