KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Isnin, April 26, 2010

Hikmah DISEBALIK Musibah

Aku jumpa artikal nie waktu tengah surfing internet..memang benar kata-kata yang di ucapkan dalam cerita dibawah. banyak Hikmah yang muncul disebalik Musibah yang kita alami..tak terkecuali aku :) terlalu banyak dugaan, cubaan, halangan yang aku tempuhi dalam hari-hari yang mendatang nie..kadang-kadang rasa tak tertanggung :( tapi aku redha dengan apa yang berlaku nie..kat teman-teman yang sentiasa mendampingi aku selama nie..korang la antara sumber kekuatan diri nie :)

Angin berhembus dingin. Setelah solat maghrib berjemaah seorang lelaki muda itu menatap saya dengan mata sayu. Bertanya seolah tidak berdaya. Tak mengerti dan penuh keputusasaan atas dirinya sendiri. Pertanyaan-pertanya an itu terlontar seolah ingin menghunjami dirinya sendiri.

'Kenapa Allah menimpakan penderitaan kepada diri yang lemah ini Mas Agus..'


Kenapa Allah tega? Kenapa Allah kejam? Kenapa kepada saya yang rajin sholat?'
Begitulah pertanyaan itu terlontar, rasa penyalahan. Begitulah kita sering kali bila mendapatkan kenikmatan dan kebahagiaan kita merasa disayang Allah namun begitu mendapatkan musibah atau ujian kita merasa Allah kejam kepada diri kita.

Musibah adalah segala sesuatu yang rasanya membuat dada kita sakit, air mata kita berlinang, hati terasa perih tak tertahankan. Musibah ada dua kategori, pertama, tidak sesuainya dengan harapan dan kedua, perasaan kehilangan.


'Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.' (QS. al-Baqarah : 155).
Pertanyaan buat kita adalah kenapa Allah memberikan hal-hal yang buruk buat kita? Kenapa Allah malah menimpakan kerusakan bahkan kehancuran? kenapa Allah tega melakukannya kepada kita?

Sesungguhnya dibalik setiap musibah dan ujian yang Allah berikan kepada kita. terdapat hikmah kehidupan yang sangat besar, yang tidak pernah kita sadari. diantaranya adalah:


1. Untuk menguji iman dan taqwa kita kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala


2. Agar mematangkan diri kita sebagai Seorang Mukmin.


3. Untuk memberikan limpahan pahala dan rahmatNya yang begitu besar kita.


'Tidak ada satu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan petunjuk dihatinya. Dan Allah mengetahui segala sesuatunya.' (QS. at-Taghaabun : 11)

Lambaian Serambi Mekkah :)

PiNtu gErBaNg SeLaMaT DaTaNg kE DaErAh gUa mUsAnG :)

Aku rasa dah lebih 10 tahun aku tak datang ke Kelantan nie..ppeerrrggghhh lame betul kan?? tapi kesempatan kali nie bila di tugaskan ke Kelantan memang aku tak lepaskan peluang nie..memang aku tunggu bila di offer ajer terus aku setuju :) coz memang teringin sangat nak ke Kelantan nie :) dan memang jadi sejarah dalam hidup nie coz sejak mula berkhidmat dalam perkhidmatan awam nie semua negeri yang ader dalam Malaysia nie aku dah sampai termasuk Sabah dan Sarawak tapi Kelantan ajer yang aku tak sampai :(

Nie tempat pertama yang aku g lepas habis program kat Kota Bharu aritu..nama tempat nie Wakaf Che Yeh bazar nie memang besar macam-macam ader jual baju, kasut, kain, macam-macam lagi r termasuk barang-barang dapur & barang-barang basah :) bazar nie ala-ala Down Town kat Cheras tu dan yang sewaktu dgn nyer :) memang happening macam kat kL gAK :)

Nie lak memang korang tau punya lah..apa lagi..Rantau Panjang la..memang best tempat nie..al maklumlah dah lama tak sampai tempat nie..memang syok shopping kat sini..macam orang jakun lak..tapi biasa la dah orang jakun yang shopping kan??? maka nyer beratus gak la duit aku habis :)

tempat nie pun mesti korang tau kan??? Pengkalan Kubur :) tempat nie macam Rantau Panjang gak cuma kawasan dia kecik..tapi sebab dah sampai sini kan apa lagi??? shopping gak la jawapan nyer..wat ever pung ke Kelantan nie memang best :) hope one day leh datang sini lagi :)

Khamis, April 15, 2010

mEnJeJaK SejArAh bUkIt kEpOnG (2)

nie jugak ole-ole yang aku dapat sewaktu ber"PTD" di Johor hari tu..yang nie paling best coz dah berpuluh tahun hidup & mak ayah asal Johor..nie kali pertama dalam hidup aku sampai ke tempat bersejarah nie..selalu tengok dalam TV ajer tapi kali nie dapat tengok betul-betul :) memula datang tgok sign bord kawasan Balai Polis Bukit Kepong nie ajer memang dah sayu hati..bagi mereka yang mempertahankan nyer pada waktu tu..memang mavlezzz semangot korang :)

Peristiwa Balai Polis Bukit Kepong adalah kesan kekejaman pengganas komunis semasa keadaan darurat selepas Perang Dunia II. Dalam kejadian tersebut balai polis Bukit Kepong diserang oleh segerombolan 180 orang pengganas komunis bermula sekitar jam 5.00 pagi pada 23 Februari 1950..panjang cerita nyer..kalau korang nak tahu lagi clik kat sini


nie Sign Bord besar yang terpampang di hadapan Balaia Polis Bukit Kepong tu :)

nie lak aku & Aisyah..dah datang sini kn la berposing :) kalau tak cam ane nak masukkan dalam blog kan??

yang nie lak..bangunan baru yang di bina bagi mengantikan Balai Polis Bukit Kepong yang dibakar tu..bangunan nie dibina di atas tapak asal balai polis yang di bakar tu :)

Bot Polis yang terdapat di hadapan bangunan Balai Polis nie merupakan bot asal yang digunakan dalam pengambaran Filem Bukit Kepong tu :)

yang nie lak??? aku la..mesti kn tangkap gambar kan?? bukan senang nak datang sini lagi..jadi segala benda yang boleh dijadikan kenangan wajib di tangkap gambar :) hihihi

yang nie lak Sungai Lenga yang terdapat dibelakang Balai Polis Bukit Kepong nie..macam yang korang tengok dalam Filem Bukit Kepong tu..nie la sungai yang digunakan oleh salah seorang anggota polis yang sempat menyelamatkan diri walaupun telah di tembak oleh komunis..anggota polis tu dapat menyelinap untuk ke Balai Polis Lenga untuk mendapatkan bantuan..tetapi sewaktu bantuan tiba Balai Polis Bukit Kepong Telah dibakar :( dan ramai anggota balai tersebut yang gugur :( :( :(


sekadar selingan..kawasan nie dinamakan Bukit Kepong adalah berdasarkan bukit yang tedapat di hadapan Balai Polis Bukit Kepong nie..tu yang diceritakan oleh tok kampung tu kat aku..kalau dia tipu maka tipu la asal nama tempat nie :)

Ahad, April 11, 2010

Menjejak Sejarah BuKiT KePoNg (1)

KISAH kali nie ole-ole dari Bukit Kepong, Johor waktu aku ber"PTD" di daerah Ledang dan Tangkak.. menarik GAK tempat nie coz banyak tempat-tempat sejarah yang aku dapat tengok salah satu nyer ialah MAKAN DATO' TEMENGGONG PADUKA TUAN ENGKU MOHD SALEH IBNI TEMENGGONG PADUKA TUAN ENGKU ISMAIL. Aku dah cube search maklumat pasal Dato' Temenggong nie tapi tak dapat. Tapi kalu ikut apa yang tok kampung nie cerita kat aku..Dato' Temenggong nie merupakan Dato' Temenggong yang berasal dari Muar..dan ader bersangkutan dengan Sultan Johor yang ada sekarang :)..sebab tu setiap tahun Sultan Johor sekarang sewaktu menjadi Tengku Mahkota Johor akan melawat tempat nie..dan sekarang kawasan ini sedang di baik pulih sebagai kawasan perlancongan :)

nie sign board kawasan Makam Dato' Temenggong Paduka Tuan Mohd Saleh Ibni Temenggong Paduka Tuan Engku Ismail


nie pulak Makan Dato' Temenggong tu..persekitaran nyer sedang di baik pulih..kalau ikut cakap tok kampung nie..ramai pengkaji sejarah yang dah datang untuk mengkaji salasilah keturunan Dato' Temenggong nie :)

selain Makan Dato' Temenggong..keturunan dia jugak dikebumikan disekitar kawasan pemakaman nie..difahamkan isteri, dan juga anak-anak beliau turut dimakamkan di sini.. :)

untuk pengetahuan batu yang menjadi tapak kepada tiang makam nie diambil dari batu-batu istana yang menjadi tempat bersemayam Dato' Temenggong..

nie pulak merupakan kawasan istana Dato' Temenggong tersebut..sekarang kawasan nie memang dah terbiar..tetapi masih terdapat banyak kesan tinggalan yang membuktikan ini kawasan istana bersemayam Dato' Temenggong tersebut :) dan batu yang menjadi tapak kepada makam Dato' Temenggong di ambil di kawasan ini.

nie salah satu bukti kewujudan istana tersebut iaitu sepihan atap genting yang menjadi atap istana tersebut.. :)

Jumaat, April 09, 2010

Renungan Jumaat : keMATIan


ALLAH berfirman "setiap yang hidup akan merasai mati, dan kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan. Dan kepada KAMILAH kamu akan kembali (Surah al-Anbia' ayat 35)

Tahukah kita bahawa malaikat maut sentiasa merenung serta melihat wajah seseorang itu 70 kali dalam sehari? andai manusia sedar tentang hakikat itu nescaya mereka tidak akan lalai untuk mengigati saat-saat akhir itu.

AJAL tidak MENGENAL sesiapa SAMA ada MEREKA tua MUDA kecil BESAR sihat SAKIT miskin KAYA..MAKA BERINGAT LAH..

Takziah kepada Pak Ngah Dauh atas kembali nyer ke Rahmatullah Allahyarhamah Mak Ngah Azizah, Mohd Irwan atas kembali nyer ke Rahmatullah ayahanda tercinta Allahyarham Zainal Abidin dan Mohd Syafiq atas kembali ke Rahmatullah isteri yang dikasihi Allahyarhamah Azura Abd. Aziz..semoga kalian di tempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan mendapat syafaat ALLAH s.w.t

Khamis, April 01, 2010

April Datang Lagi :)

APRIL datang lagi..bulan yang mengembirakan aku coz 20 hari lagi aku akan menjadi semakin tua.. semakin ke penghujung perjalananku kat dunia nie.. walaupun masa yang berlalu makin pantas tapi makin banyak yang aku perlu laksanakan demi mencapai hasrat dan cita-cita ku..semoga hari-hari yang mendatang nie akan membuatkan aku semakin cekal dan tabah dalam menjalani kehidupan yang semakin banyak cabaran nyer nie.. semoga dengan bertambah nyer nyer usia aku kat muka bumi nie menjadikan aku semakin matang :)

Kat kawan-kawan yang lahir dalam bulan April nie pun aku ucapkan SeLaMaT UlaNg tAhUn kElAhIrAn..sEmOgA PaNjAnG UmO MuRaH ReZkI dI RaHmAtI dAn dIrEdHaI SePaNjAnG mEnJaLaNi kEhIdUpAn dImUkA BuMi nIe :)

Dengan Ingatan Tulus Ikhlas To All My Frenzzz :)

umie kalsum, FARAH KARTIKA, mazli bonit, my twin oyie, SEETHAH, kak chik, MANIWANAN, ishak, SITI ZALEHA, hj. syafie, NAZRI YUSUF, all ashari, KHALIJAH SULONG, amli, RASHIDAH YAHYA, pok ya, SURAYU, faizal ismail, SYAZANA, suhaimi, FARHANA, ust.azhar, KHAFIZI SAAD, faridah, ROHAYA, effa, ngan semua-semua yang lahir bulan ApRiL :)


Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)