KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Isnin, April 26, 2010

Hikmah DISEBALIK Musibah

Aku jumpa artikal nie waktu tengah surfing internet..memang benar kata-kata yang di ucapkan dalam cerita dibawah. banyak Hikmah yang muncul disebalik Musibah yang kita alami..tak terkecuali aku :) terlalu banyak dugaan, cubaan, halangan yang aku tempuhi dalam hari-hari yang mendatang nie..kadang-kadang rasa tak tertanggung :( tapi aku redha dengan apa yang berlaku nie..kat teman-teman yang sentiasa mendampingi aku selama nie..korang la antara sumber kekuatan diri nie :)

Angin berhembus dingin. Setelah solat maghrib berjemaah seorang lelaki muda itu menatap saya dengan mata sayu. Bertanya seolah tidak berdaya. Tak mengerti dan penuh keputusasaan atas dirinya sendiri. Pertanyaan-pertanya an itu terlontar seolah ingin menghunjami dirinya sendiri.

'Kenapa Allah menimpakan penderitaan kepada diri yang lemah ini Mas Agus..'


Kenapa Allah tega? Kenapa Allah kejam? Kenapa kepada saya yang rajin sholat?'
Begitulah pertanyaan itu terlontar, rasa penyalahan. Begitulah kita sering kali bila mendapatkan kenikmatan dan kebahagiaan kita merasa disayang Allah namun begitu mendapatkan musibah atau ujian kita merasa Allah kejam kepada diri kita.

Musibah adalah segala sesuatu yang rasanya membuat dada kita sakit, air mata kita berlinang, hati terasa perih tak tertahankan. Musibah ada dua kategori, pertama, tidak sesuainya dengan harapan dan kedua, perasaan kehilangan.


'Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.' (QS. al-Baqarah : 155).
Pertanyaan buat kita adalah kenapa Allah memberikan hal-hal yang buruk buat kita? Kenapa Allah malah menimpakan kerusakan bahkan kehancuran? kenapa Allah tega melakukannya kepada kita?

Sesungguhnya dibalik setiap musibah dan ujian yang Allah berikan kepada kita. terdapat hikmah kehidupan yang sangat besar, yang tidak pernah kita sadari. diantaranya adalah:


1. Untuk menguji iman dan taqwa kita kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala


2. Agar mematangkan diri kita sebagai Seorang Mukmin.


3. Untuk memberikan limpahan pahala dan rahmatNya yang begitu besar kita.


'Tidak ada satu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan petunjuk dihatinya. Dan Allah mengetahui segala sesuatunya.' (QS. at-Taghaabun : 11)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)