KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Ahad, April 11, 2010

Menjejak Sejarah BuKiT KePoNg (1)

KISAH kali nie ole-ole dari Bukit Kepong, Johor waktu aku ber"PTD" di daerah Ledang dan Tangkak.. menarik GAK tempat nie coz banyak tempat-tempat sejarah yang aku dapat tengok salah satu nyer ialah MAKAN DATO' TEMENGGONG PADUKA TUAN ENGKU MOHD SALEH IBNI TEMENGGONG PADUKA TUAN ENGKU ISMAIL. Aku dah cube search maklumat pasal Dato' Temenggong nie tapi tak dapat. Tapi kalu ikut apa yang tok kampung nie cerita kat aku..Dato' Temenggong nie merupakan Dato' Temenggong yang berasal dari Muar..dan ader bersangkutan dengan Sultan Johor yang ada sekarang :)..sebab tu setiap tahun Sultan Johor sekarang sewaktu menjadi Tengku Mahkota Johor akan melawat tempat nie..dan sekarang kawasan ini sedang di baik pulih sebagai kawasan perlancongan :)

nie sign board kawasan Makam Dato' Temenggong Paduka Tuan Mohd Saleh Ibni Temenggong Paduka Tuan Engku Ismail


nie pulak Makan Dato' Temenggong tu..persekitaran nyer sedang di baik pulih..kalau ikut cakap tok kampung nie..ramai pengkaji sejarah yang dah datang untuk mengkaji salasilah keturunan Dato' Temenggong nie :)

selain Makan Dato' Temenggong..keturunan dia jugak dikebumikan disekitar kawasan pemakaman nie..difahamkan isteri, dan juga anak-anak beliau turut dimakamkan di sini.. :)

untuk pengetahuan batu yang menjadi tapak kepada tiang makam nie diambil dari batu-batu istana yang menjadi tempat bersemayam Dato' Temenggong..

nie pulak merupakan kawasan istana Dato' Temenggong tersebut..sekarang kawasan nie memang dah terbiar..tetapi masih terdapat banyak kesan tinggalan yang membuktikan ini kawasan istana bersemayam Dato' Temenggong tersebut :) dan batu yang menjadi tapak kepada makam Dato' Temenggong di ambil di kawasan ini.

nie salah satu bukti kewujudan istana tersebut iaitu sepihan atap genting yang menjadi atap istana tersebut.. :)

1 ulasan:

Syed Azharul Asriq berkata...

Di manakah lokasi makam ini ya? Saya berminat mahu menziarahi kawasan sejarah ini!

Catat Ulasan

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)