KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Isnin, Jun 21, 2010

KeReNgGa :)

Kali nie nak cerita pasal KERENGGA lak..semua nie masa aku nak ke Dewan Tun Razak tempat aku nak kena berkumpul untuk senamam pagi..masa ondaway nak masuk dewan tu aku tengok ader sekawan kerengga berkumpul kat atas simen kat dwan tu..memandangkan dah lama aku tak tengok kerengga nie so timbul lak minat nak post cerita pasal kerengga dalam blog aku nie.. :)

Sebenarnya aku pun bukan suka sangat pun kat kerengga nie..korang mesti pernah gigit dengan kerengga kan nak-nak kat pokok api-api atau pun pokok jambu mesti makhluk ALLAH nie selalu berkampung..kalau kene gigit..punya lah sakit :(

Nie lak sikit info pasal kerengga tu... Kerengga, nama saintifik Ocoephylla smaradgina, dalam Bahasa Inggeris "weaver ants, tergolong dalam Kelas Insekta, Order Hymenoptera, Famili Formicidae, adalah sejenis semut yang berkoloni. Sesuatu koloni terdiri dari Ratu, raja, pekerja (askar), anak (larva) dan kepompong.

Saiz fon
Kerengga biasanya akan membina sarangnya yang diperbuat daripada daun-daun yang dilekat bersama. Sarang ini biasanya terletak tinggi dari tanah dan kerengga ini akan mempertahankan keseluruhan pokok tersebut daripada penceroboh, termasuk manusia yang cuba memanjat pokok tersebut. Ia akan menyerang secara beramai-ramai dan akan menggigit dengan kuat dan tidak akan mudah melepaskan gigitannya walaupun dibunuh.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)