KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Isnin, Oktober 31, 2011

Patin @ Temerloh

Sebut ajer Ikan Patin mesti semua orang tahu kan??? antara ikan sungai yang mendapat permintaan ramai dan harga nyer yang agak mahal.

Masa aku outing ke Temerloh haritu hotel yang aku menginap tu pun menyediakan Ikan Patin masak tempoyak..walaupun aku nie xmakan ikan sungai tapi disebabkan kawan2 bagitau ikan patin nie sedap aku pun try lah..bile dah rase memang sedap ikan nie..tapi aku makan xbanyak la coz dia masak dengan tempoyak. Jom kite baca sikit pasal ikan patin nie :)

Ikan Patin atau nama saintifiknya Pangasius Sutchi adalah spesis ikan air tawar jenis meserba yang mendiami kawasan-kawasan sungai dan lombong-lombong.

Bentuk fizikal utamanya adalah mempunyai dua sengat di kiri kanan dan satu di belakang badan, tidak bersisik dan lembut. Saiznya boleh mencecah 1 meter panjang dan beratnya boleh menjangkau 20kg. Diet utama spesis ini adalah anak-anak ikan, buah-buahan sungai, udang dan bangkai binatang.

Ikan ini pernah mencetuskan kontroversi di Malaysia kerana harganya yang boleh mencecah RM180.00 sekilogram terutamanya di sekitar negeri Pahang yang mana telah dikenalpasti sebagai kawasan yang mempunyai sungai yang berupaya mewujudkan ikan patin terbaik dan sedap dimakan. Masakan yang menjadi identiti bagi ikan ini adalah gulai tempoyak. Ikan patin mempunyai nilai komersial yang tinggi dan diternak di kolam-kolam dan di sangkar-sangkar. Terdapat beberapa jenis ikan patin yang biasa dikenali antaranya ialah Patin Kolan dan Patin Sungai.

Kat kedai yang aku singgah tu..tokey ikan nie siap siang ikan patin nie..so balik basuh n terus leh masak :) Kawan-kawan aku semua beli ikan nie tapi aku xbli coz memang kuarge aku jenis xmkan ikan sungai. Tapi sebab dah datang Temerloh nie aku bli gak r sepotong ikan patin yang dah siap masak nak bagi kuage aku rase..tapi akhirnya buang gak ikan patin tu coz xder yang nak makan.. :( Nasib kau la Ikan Patin..hihihi :)

Jumaat, Oktober 28, 2011

Renungan Jumaat : Subuh Yang Terakhir

Entah la.. dalam diri nie kita selalu leka dan lalai.. selalu sangat terbuai dengan kenikmatan dunia yang tidak pernah puas dan habis kita kecapi nie.. mungkin sebab tu hati nie mulai tersentuh akan kesilapan, kealpaan dan kekhilafan diri nie..

Dengar ajer lagu Subuh Yang Terakhir nyanyian Kumpulan Rabbani.. ade satu getaran dalam diri nie.. yang membuatkan aku jadi binggung.. aku mengaut segala kemewahan & kenikmatan tapi kadang-kadang aku terlalu sukar untuk mengucapkan syukur atas segala pemberian yang diberikan kepada aku selama nie.. sekiranya aku terus diulit dengan kesenangan tersebut takut andai itu yang terakhir diberikan kepada ku sebelum di jemput mengadap-MU ..ampunkan aku YA ALLAH :(

Jom kita sama-sama hayati lirik lagu yang aku maksudkan.. dan sama-sama kita muhasabah diri untuk mendepani hari-hari yang mendatang ini..

Bilakah kali yang terakhir kau ucapkan sayang
pada insan yang setia berkongsi susah dan senang
Luahkan isi hati, andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir

Bila berdekatan kadangnya makin kita leka
Bila bejauhan barulah merindu didada
Selagi berkesempatan ucapkan terima kasih
Andai esok takkan hadir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Bilakah kali yang terakhir kau kucupi pipi
Ayah bonda yang tak mungkin kau terbalas budi
Tunjukkanlah syukurmu bertuahnya kau dilahir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Lihatlah saja isterimu berkorban separuh nyawa
Demi menjamin kebahagian anak dan suami tercinta
Buktikan padanya pilihan jodohmu tepat
Sebelum semua terlewat

Lafazkan rasa cinta...
andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir


Isnin, Oktober 24, 2011

XPDC Berakit

Macam yang aku dah post sebelum nie pada 14-16 Oktober 2011 aritu aku terlibat dengan aktiviti "XPDC Berakit 1 Malaysia 1 KETENGAH Sungai Dungan". Aktiviti anjuran salah satu agensi di bawah kementerian aku iaitu KETENGAH. Pada kali nie 40 buah rakit terlibat dengan aktiviti ini yang melibatkan penyertaan seramai 200 orang. Sepatutnya aktiviti dwi tahunan ini dilaksankan pada bulan kemerdekaan tetapi disebabkan hari kemerdekaan bertembung dengan perayaan Aidilfitri, makan program ini ditunda ke bulan Oktober.

Antara objektif aktiviti ini antara lain ialah untuk mengenang perjalanan Mat Kilau yang menggunakan Sungai Dungun ini untuk ke Kuala Terengganu untuk berjumpa dengan To' Ku Paloh untuk menuntut kemerdekaan dari penjajah British. Sememang nya perjalanan ini amat susah macam mana yang aku sertai ini. Nak mendayung rakit nie memerlukan tenaga yang cukup banyak coz kita terpaksa bertarung dengan aliran air yang kadang kala deras kadang kala tidak berarus dan kadang kala terpaksa berlawan dengan pusaran air @ lubuk yang cukup ganas. Akibat aliran air ini jugaklah aku tengok ader rakit yang berlanggar antara satu sama lain dan ader yang terbalik. Tetapi aktiviti nie cukup menyeronokan.

Nie lah wajah-wajah hero yang mewakili opiz aku pada aktiviti berakit nie.

Nie pulak persediaan kita orang sebelum bearkit coz setiap rakit perlu di hias mengikut kretiviti masing-masing coz ade kategori Rakit Paling Menarik. Tapi disebabkan perlatan yang cukup terbatas nie ajer la hasil yang dapat kami buat pada rakit kitaorang nie.

Nie lak majlis penutup yang disempurnakan oleh Y.B Mutulidi b. Jusoh selaku Ahli Parlimen Dungun, Terengganu. Antara intipati ucapan beliau ialah kepentingan kita untuk mengekalkan kemerdekaan yang dikecapi hari nie coz terlalu banyak penat lelah orang dulu-dulu yang berjuangan untuk menuntut kemerdekaan sebelum kita memperoleh kemerdekaan melalui rundingan.

Selain itu aktiviti ini dibuat untuk mengeratkan lagi hubungan antara kakitangan di kalangan agensi-agensi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah nie. Aktiviti kali nie memang menyeronokan dan nie lagi salah satu pengalaman yang amat beharga :)

Isnin, Oktober 03, 2011

Jom Makan Angin..tapi penat :(

mmmmmm...akhirnya setelah hampir 3 bulan duk terperap kat opizzz akhirnya kua jugak g outstation..tapi berderet2 lak..tapi macam biasa lah walaupun penat tapi seronok coz aku memang kaki jalan..anta la g mana pun aku "on" ajer coz macam yang aku selalu cakap "JAuh pErJaLaNaN..bAnYaK PeNgAlAmAn" tapi semua nyer area pantai timur ajer cume sekali ajer la terlepas ke Ipoh, Perak.. jom layan jadual kerja & jadual merayap aku yang dah noted dlm diary aku..hihihihi :)

Tarikh : 21-25 September 2011
Tempat : Putrajaya
"yang nie bertugas jaga booth masa Karnival Usahawan Desa kat Putrajaya"


Tarikh : 27-29 September 2011
Tempat : Kuantan, Pahang
"penat jaga booth xabis lagi dah kn g kuantan..tapi kn g gak coz mmg dah giliran aku kn g.. best gak la coz dah lama gak aku x g kuantan nie"


Tarikh : 3-5 Oktober 2011
Tempat : Ipoh, Perak
"g ipoh pun atas urusan kije..mmm.. mmg nak g sinie coz dari semua jadual outsation yang ader cume Ipoh ajer yang kat luar kawasan yang lain semua kat Pahang so aku mintak la nak g Ipoh nie dapat hirup udara tempat lain lak :)"


Tarikh : 8 Oktober 2011
Tempat : Kampung Bukit Puchong, Triang, Pahang
"yang nie g umah sedara kahwin.. asyik kerja ajer kn gak bahagi2 ms utk keluarga"


Tarikh : 9 Oktober 2011
Tempat : Kuala Pilah, Negeri Sembilan
"yang nie pun sama..den poie sinie coz ade majlis kahwin..dari Triang semalam ikut jalan lama bermalam d Kole Pilah la.."


Tarikh : 14-16 Oktober 2011
Tempat : Tasik Kenyir, Terengganu
"kat sinie paling best coz g sinie wakil jabatan aku utk aktiviti berakit :) asyik kerja ajer nak gak hilangkan stress :) nanti dah blik aktiviti nie aku posting citer pasal berakit nie lak :)"


Tarih : 20-22 Oktober 2011
Tempat : Temerloh, Pahang
"perjalanan utk bulan Oktober berakhir kat Temerloh..lepas nie adap Final Piala Malaysia lak hope Kelantan dapat g final lagi :)"


SeKiAn......

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)