KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Isnin, Oktober 31, 2011

Patin @ Temerloh

Sebut ajer Ikan Patin mesti semua orang tahu kan??? antara ikan sungai yang mendapat permintaan ramai dan harga nyer yang agak mahal.

Masa aku outing ke Temerloh haritu hotel yang aku menginap tu pun menyediakan Ikan Patin masak tempoyak..walaupun aku nie xmakan ikan sungai tapi disebabkan kawan2 bagitau ikan patin nie sedap aku pun try lah..bile dah rase memang sedap ikan nie..tapi aku makan xbanyak la coz dia masak dengan tempoyak. Jom kite baca sikit pasal ikan patin nie :)

Ikan Patin atau nama saintifiknya Pangasius Sutchi adalah spesis ikan air tawar jenis meserba yang mendiami kawasan-kawasan sungai dan lombong-lombong.

Bentuk fizikal utamanya adalah mempunyai dua sengat di kiri kanan dan satu di belakang badan, tidak bersisik dan lembut. Saiznya boleh mencecah 1 meter panjang dan beratnya boleh menjangkau 20kg. Diet utama spesis ini adalah anak-anak ikan, buah-buahan sungai, udang dan bangkai binatang.

Ikan ini pernah mencetuskan kontroversi di Malaysia kerana harganya yang boleh mencecah RM180.00 sekilogram terutamanya di sekitar negeri Pahang yang mana telah dikenalpasti sebagai kawasan yang mempunyai sungai yang berupaya mewujudkan ikan patin terbaik dan sedap dimakan. Masakan yang menjadi identiti bagi ikan ini adalah gulai tempoyak. Ikan patin mempunyai nilai komersial yang tinggi dan diternak di kolam-kolam dan di sangkar-sangkar. Terdapat beberapa jenis ikan patin yang biasa dikenali antaranya ialah Patin Kolan dan Patin Sungai.

Kat kedai yang aku singgah tu..tokey ikan nie siap siang ikan patin nie..so balik basuh n terus leh masak :) Kawan-kawan aku semua beli ikan nie tapi aku xbli coz memang kuarge aku jenis xmkan ikan sungai. Tapi sebab dah datang Temerloh nie aku bli gak r sepotong ikan patin yang dah siap masak nak bagi kuage aku rase..tapi akhirnya buang gak ikan patin tu coz xder yang nak makan.. :( Nasib kau la Ikan Patin..hihihi :)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)