KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Isnin, Disember 03, 2012

Selamanya Harimau Malaya

Kalau aku xpost pun korang semua dah tau..kejayaan Pasukan Harimau Malaya @ Malaysia yang berjaya menewaskan Sang Garuda @ Indonesia dalam pusingan suku akhir Piala AFF Suzuki Edisi 2012. Kejayaan Malaysia ini membolehkan pasukan anak buah K. Rajagopal ini melangkah ke pusingan separuh akhir dalam pertandingan berprestij bola sepak Asia Tenggara ini dalam misi mengekalkan kejayaan yang pernah di dikecapi tahun 2010 yang lepas. Walaupun bakal berhadapan dengan pasukan pilihan tahun ini iaitu Thailand tapi sebagai rakyat Malaysia aku yakin akan kemampuan pemain-pemain Malaysia. Jom nyanyi sama-sama :) 



Selamanya!!! Selamanya!!! Selamanya!!! HARIMAU MALAYA!!!
Selamanya!!! Selamanya!!! Selamanya!!! SOKONG MALAYSIA!!!

Hey le le le le le le oohh!! oohh!!
Hey le le le le le le aahh!! aahh!!
2x

HARIMAU MALAYA!!!
HARIMAU MALAYA!!!
HARIMAU MALAYA!!!
HARIMAU MALAYA!!!

Hey le le le le le le oohh!! oohh!!
Hey le le le le le le aahh!! aahh!!
2x

(Altimet)
Inilah tanah tumpahnya darah ku,
Negara pasukan biarlah hanya satu,
Harimau kami berlari laju,
Belang nak tertanggal dari baju,
Harimau kami cekap gelecek,
Pertahanan lawan tumbang sederet,
Bila turun padang berumahkan gelanggang,
Kalau berani mari bersandang….

Selamanya!!! Selamanya!!! Selamanya!!! HARIMAU MALAYA!!!
Selamanya!!! Selamanya!!! Selamanya!!! SOKONG MALAYSIA!!!

Hey le le le le le le oohh!! oohh!!
Hey le le le le le le aahh!! aahh!!
2x

HARIMAU MALAYA!!!
HARIMAU MALAYA!!!

(Joe)
Semua berlari hingga tiada keringat,
Gol pertama untuk negara kedua untuk pingat,
Bila atas padang main tak ingat,
Tiap hantaran kemas tiap gerak ligat,
Pernahkah ada harimau yang jinak?,
Jawapannya tidak semestinya lincah,
Penyokong ke stadium beranak pinak,
Untuk mu MALAYSIA kami teriak….

Selamanya!!! Selamanya!!! Selamanya!!! HARIMAU MALAYA!!!
Selamanya!!! Selamanya!!! Selamanya!!! SOKONG MALAYSIA!!!

Hey le le le le le le oohh!! oohh!!
Hey le le le le le le aahh!! aahh!!
2x

HARIMAU MALAYA!!!
HARIMAU MALAYA!!!

(Carleed Khaza)
Hey, nari kita semangat,
HITAM KUNING terpahat,
Mari kita berjuang,
Tempur berperang di padang,
Sekali lagi,
Maju lagi,
Serang lagi,
Gagah berani sebati,
Tidak genat tenang,
Dengar sorakan Gemilang,
HARIMAU MALAYA PASTI MENANG!!!

Selamanya!!! Selamanya!!! Selamanya!!! HARIMAU MALAYA!!!
Selamanya!!! Selamanya!!! Selamanya!!! SOKONG MALAYSIA!!!

Hey le le le le le le oohh!! oohh!!
Hey le le le le le le aahh!! aahh!!
2x

HARIMAU MALAYA!!!
HARIMAU MALAYA!!!



MALAYSIA..BOLEH!!!!!!!

Sabtu, Disember 01, 2012

DiSeMbEr 2012


Disember 2012?????

Kedatangan bulan nie nenunjukkan hanya tinggal 31 hari sahaja lagi kita akan melangkah ke tahun 2013.. bererti juga kita telah meninggalkan 334 hari di tahun 2012. Di saat ini sepatutnya segala azam, cita-cita dan segala kehendak sudah di peringkat akhir untuk di capai..tapi sebaiknya apa yang di azamkan itu telah tercapai dan berbaki sebulan ini hanya masa untuk melihat kembali apa yang telah dilakukan itu.

Tapi bagi aku, disember yang menjengah ini hanya sebagai pelangkap kitaran hidup bagi tahun 2012 coz azam bagi tahun 2012 sudah tercapai dan terlakasana walaupun tidak 100% dan sebagai manusia yang tidak pernah puas dengan apa ada aku akan teruskan usaha yang masih berbaki ini.

O.k la kita tengok pulak Disember 2012 nie ade tarikh-tarikh yang macam best coz bulan nie banyak sangat kawan-kawan aku yang wat wedding.. tengok punye tengok memang dalam bulan 12 tahun 2012 ada tarikh-tarikh yang menarik J
1) 12-12-12
2) 20-12-2012


Khamis, November 01, 2012

Sabah i'm coming :)


Alhamdulillah.. tu yang first aku ucapkan coz hasrat aku nak wat inspektorat Anugerah Ilham Desa @ AID Peringkat Zon Tahun 2012 bakal terlaksana coz bos aku luluskan untuk aku jadi urusetia AID untuk Zon Sabah :) . Kalau ikut pengalaman2 aku banyak cerita yang boleh dikongsi coz selain melihat projek yang bakal dinilai time nie la aku leh lihat kehidupan orang Sabah coz kalau wat inspektorat nie kita akan pusing seluruh Negeri Sabah. Apa yang best nyer kalau sebelum nie aku wat inspektorat di Sarawak, segala ceruk kat Sarawak tu aku jelajah dari bandar-bandar besar seperti Kuching dan Miri hinggalah bandar sekecil Lawas pun aku jejak gak.

Dan kali nie untuk inspektorat Zon Sabah, seluruh negeri Sabah aku akan pusing coz kalau ikut jadual kampung-kampung yang bakal dinilai tempat nyer jauh-jauh, ada yang makan masa 2 hingga 6 jam perjalanan. So banyak yang boleh dikutip nie :)

Nie jadual perjalanan aku di Sabah nanti..

KL – KOTA KINABALU – PENAMPANG – KOTA BELUD - KUDAT – LAHAD DATU – SEMPORNA – TAWAU – KENINGAU – LABUAN – KL 

*nantikan cerita-cerita aku di Sabah dalam post yang akan datang*

Khamis, Oktober 25, 2012

Aidil Adha Datang Lagi


Sekali lagi antara hari besar Umat Islam bakal menjelma menghiasi langit 1433 Hijriah.. di saat ini seluruh Umat Islam yang berada di Tanah Suci sedang berhimpun di Padang Afarah iaitu perhimpunan kemuncak setiap kali ibadah haji bertandang. 

KOTA MEKKAH

Kota Mekah Kota Sejarah
Bumi Tandus Penuh Barokah
Bumi Terpilih Adanya Baitullah
Lambang Kebesaran Dan Keagungan Allah

Setiap Kali Zulhijjah Menjelma
Kota Mekah Tambah Meriah
Berduyun Manusia Berbilang Bangsa
Datang Beribadah Mencari Keredhaannya

Labbaikallahumma Labbaik
Labbaikala Syarikala Kalabbaik
Innal Hamda Wanni'mata
Laka Wal Mulk
La Syarikalak

Ibadah Haji Suatu Perintah
Bagi Yang Mampu Wajib Menunaikan
Untuk Melengkapkan Rukun Islam Kelima
Kemuncak Ibadah Ummat Semua

Di Mekah Juga Quran Di Turunkan
Mukjizat Terbesar Nabi Muhammad
Kitab Yang Suci Anugerah Ilahi
Penunjuk Jalan Menuju Allah

Tersergam Berdiri Baitullah
Di Setiap Musim Dihias Indah
Tempat Mengadap Semua Wajah
Lambang Perpaduan Seluruh Ummat


video


Selasa, Oktober 02, 2012

Roselle @ RoMpIn

Tempat : Kampung Parit Raja, Rompin, Pahang
Produk : Roselle

Nie lagi pengalaman baru.. masuk kampung ajer banyak cerita yang boleh dikongsi.. kali nie pasal Roselle lak..walaupun dah banyak kali minum kordial, n jeruk Roselle nie tp nie 1st time dapat tengok real punyer dari penanaman, tuai hinggalah ke kehidupan orang-orang kampung yang mengusahakan tanaman nie. Meh aku cite sket pasal Roselle nie :) 

Roselle merupakan tanaman semusim dengan pokok yang bersaiz renik dan boleh tumbuh pada ketinggian 205 sm. Tempoh hayat ekonominya ialah enam hingga sepuluh bulan. 

Batangnya berwarna merah gelap dan biasanya pokok akan lodge semasa matang kecuali pangkasan dibuat. Daunnya berwarna hijau dan semasa peringkat awal, daun berbentuk bujur ke bentuk tiga jari. Pokok mula berbunga pada usia 45 hingga 60 hari selepas ditanam dan sekuntum bunga akan keluar pada setiap ketiak daun. 

Roselle hidup subur di tanah mineral dan tanah bris dan penanaman di tanah bris memerlukan pengairan dan pembajaan yang baik. 


1- Pokok Roselle
2- Pisau untuk meneluarkan biji Roselle
3- Bunga Roselle
4- Roselle 


Nama ajer pisau tapi penggunaannya hanya menyocok bunga Roselle dari bawah untuk mengeluarkan biji Roselle. Sebatang pisau nie leh boh dalam 6-7 Roselle nie then baru boh dalam bakul pulak untuk di basuh. 


Nie lak antara penduduk kampung yang mengusahakan tanaman Roselle nie.. kalau ikut apa yang diorang bagi tau permintaan Roselle nie memang tinggi sampai permintaan melebihi pengeluaran. Ada di kalangan penduduk kampung memperolehi RM 800 - RM 1000 hasil pendapatan mengusahakan tanaman Roselle nie.  Tapi apa yang menjadi masalah kat diorang nie ialah benih untuk tanam Roselle nie susah nak dapat, & Jabatan Pertanian jugak susah nak supply coz banyak sangat orang yang nak. Masalah lain is ada juga pengusaha yang xleh nak catch up kutipan Roselle nie coz tanah luas, hasil banyak tapi xcukup orangnya yang nak kerja n kutip hasil tanaman nie.. maka banyak juga Roselle yang gugur n rosak. 


The ending is..orang2 yang ke Kampung Parit Raja, Rompin, Pahang.. Jauh Perjalanan Luas Permandangan & Banyak Pengalaman... :) 

Jumaat, September 28, 2012

kUcInG @ RoMpIn

MMMMM.. kali nie nak cite pasal kucing lak coz rase nyer dah lame xpost pasal binatang2 nie.. tapi macam biase r my priority is KUCING :) entah la memang nampak makhluk ALLAH nie ati tetibe jer leh jadi happy :). Pic nie pun aku snap kat Rompin gak ms outing aritu.. tapi aku lupe lak ape name tempat nie..tp betul2 kat tepi pantai.. :)

Banyak gak kucing2 yang berkeliaran kat sini tapi yang aku snap nie yang jinak sket.. yang lain ms kite panggil dia datang rrr pastu nak tangkap dengan sepantas kilat kucing2 tu menghilangkan diri.. ngeee :) xpe r tgok ajer la pic2 kucing nie k :) layanzzzz

                                   

Selasa, September 25, 2012

MaCaM-mAcAm @ RoMpIn

Tempat : Kedai Makan kat Rompin
Tarikh : 24 September 2012
Masa : lebih kurang Jam 5.30 petang 


Kali nie nak cerite pasal kedai makan lak..yang menariknya pasal nama2 makanan yang disediakan kat kedai nie.. cube baca satu persatu menu yang kat atas nie.. TOMYAM SARDIN ANAK RAMAI, MINUMAN HERBA DAN KONCO-KONCONYA, ROTI CANAI DAN KETURUNANNYA, CUCUR KODOK DAN ADIK BERADIKNYA, KEROPOK GORENG DAN SUKU SAKATNYA & PISANG GORENG DAN SAUDARA MARANYA.. nama memang gempak tp rase nyer biase2 jer.. leh dapat 4/10 :] coz nie pun 1st time aku sampai Rompin nie pusing2 cari kedai makan utk minum petang last2 jumpe yang nie ajer..so ktorg bedal ajer la :)


tgok kueh2 n keropok lekor kat atas nie lak..dah sejuk n mmg liat :( pastu makan Kueh Pulut Inti nie pedas lak..so masa on the way balik ke KL dah xsinggah kedai nie utk minum petang coz xder ape2 yang best :( .... kat tokey kedai bukan nak kondem kedai encik tapi just nak kongsi cerita ajer coz ader sesuatu yang menarik kat name2 menu yang di paparkan... ngeeee layanzzzzzzzzzzzzzz :) 

Ahad, Ogos 19, 2012

Minal Aidil Wal Faezin


Dengan Ingatan Tulus Ikhlas..dari KeLiNcIcOmEl.bLoGsPoT.CoM 

Isnin, Ogos 06, 2012

Nuzul Al-Quran 1433 H

Tarikh : 17 Ramadhan 1433 H @ 6 Ogos 2012
Tempat : Masjid Saidina Hamzah, Kampung Batu Muda
Penceramah : Dr. Ahmad Faisal Abdul Hamid


Dalam kita melayari bahtera Ramadhan yang telah menghampiri penghujung fasa ke-2 terakhir..apa yang menarik dlm fasa ini di diturunkan Al-QURAN yang menjadi petunjuk dalam menjalani kehidupan seharian.. sebagai memperingati hari yang di gelar Nuzul Al-Quran ini, masjid kat uamah aku telah mengadakan ceramah yang disampaikan oleh Al-Fadil Us. Dr. Ahmad Faisal b. Abdul Hamid pensyarah Universiti Malaya.. banyak isu yang dikupas yang aku nak kongsikan bersama..

Antara intipati yang disampaikan ialah tanpa batang tubuh Rasulullah bersama kita pada hari ini tetapi Islam sejagat tetap  mendokong Al-Quran sebagai Ad-Din. Al-quran merupakan warisan nabi Muhammad S.A.W kepada semua umat islam di atas muka bumi ini. Setiap umat islam wajib beriman, meyakini segala isi kandungannya dan mengamalkannya.Keistimewaan al-quran tiada tolok bandingannya kerana ianya suatu mukjizat dari Allah.

Bagaimanapun dewasa ini Al-Quran dilihat semakin lesu dalam membentuk kesejagatan manusia. Persoalan ini yang telah ditimbulkan penceramah kerana sekarang banyak pusat2 tahfiz yang bercambah dimerata tempat. Antara yang dikupas oleh penceramah dari isu ini adalah mungkin manusia hari ini menggangap diri ini sebagai tuan yang menyebabkan ajaran Al-Quran semakin terpinggir dari kehidupan moden masyarakat. Ini sesuatu yang cukup menarik kerana apa yang dikatakan itu ada kebenarannya kerana amalan duniawi merupakan matlamat utama dan akhirnya Islam hanya diterkesampingkan.

Manusia mungkin terlupa bahawa di dalam Al-Quran telah dinyatakan bahawa manusia dijadikan dari dua unsur iaitu yang paling mulia-roh dan yang paling hina-tanah

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ. فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ
Maksudnya: Dan (ingatlah peristiwa) tatkala Tuhanmu berfirman kepada para malaikat “sesungguhnya Aku (Allah) hendak menciptakan manusia daripada tanah liat yang kering berasal daripada tanah kental yang berubah warna dan baunya. Maka apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh (ciptaan) Ku lalu mereka (para malaikat) sujud kepadanya”

Maka proses penyucian jiwa manusia yang perlu ditempuh untuk mengembalikannya kepada asal kejadiannya yang suci bersih daripada kekotoran dan pencemaran rohani. Jiwa manusia pada asal kejadiannya berada pada naluri (fitrah) yang bersih dengan memiliki makrifat ketuhanan, keyakinan dan sifat kemuliaan. Namun pengaruh tertentu telah mencemarkan naluri yang bersih ini sehingga ia menjadi kotor dan perlu dibersihkan kembali

Wallahuaklam :)

Jumaat, Julai 27, 2012

aHlAh wA-sAhLaN Ya rAmAdHaN 1433 H


Alhamdulillah..Ramadhan yang kita tinggalkan hampir setahun yang lalu akhirnya menjelmakan wajahnya untuk sekelian kalinya.. bulan yang ALLAH janjikan 1001 rahmat dan kenikmatan di dalamnya ini  menyengah sekali lagi untuk terus menawarkan hadiah-hadiah yang tidak ternilai harganya untuk diraih umat manusia yang beriman.. Rasulullah S.A.W selalu memberikan beberapa nasihat dan pesanan tatkala memasuki Ramadhan..antaranya :)

"Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu ALLAH dan dimuliakan oleh-NYA. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah. Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam dan membaca Kitab-Nya"

Barangsiapa memberikan makanan berbuka seseorang yang berpuasa, adalah yang demikian itu merupakan pengampunan bagi dosanya dan kemerdekaan dirinya dari neraka. Orang yang memberikan makanan itu memperoleh pahala seperti orang yang berpuasa tanpa sedikitpun berkurang"

"Dialah bulan yang permulaannya rahmat pertengahannya ampunan dan akhirnya pembebasan dari neraka"

Selasa, Julai 24, 2012

Sham Kamikaze..Satu Penghijrahan

Tarikh : 19 Julai 2012
Masa : 9.00 pagi - 11.00 pagi
Penceramah : Sham Kamikaze

Skunk banyak sangat artis2 yang berhijrah n mendapat perhatian khalayak..salah seorang nyer Sham Kamikaze..Sham terkenal sebagai pemuzik di dalam band Kamikaze.Kehandalannya bermain gitar tidak dapat dinafikan semasa zaman kemuncaknya. Oleh itu sebagai perkongsian ilmu tentang penghijrahan yang dilakukan opizz aku pun jemput Sham Kamikaze nie untuk sama-sama berkongsi tentang hidayah yang ALLAH berikan kepada manusia istimewa ini.


Sesungguhnya hidayah itu satu anugerah yang sangat tidak ternilai harganya yang ALLAH berikan kepada hamba-hamba-Nya yang terpilih. Permulaan hijrahnya hanya bertandang ke rumah sahabatnya yang terletak berhampiran surau. Sayup azan yang berkumandang tersebut menyentuh hatinya untuk menunaikan solat di surau seterusnya membawa kepada  penjelajahan ke masjid-masjid bermula di Nilai, Negeri Sembilan hingga ke Perlis. 


Penjelajahanyanya itu membawa kepada pertemuannya dengan imam Masjid di Makkah. Bermula dengan pertemuan itulah beliau mula mendalami ilmu agama kerana signifikanya pertemuan itu ialah iman masjid Makkah tersebut yang menghulurkan tangan untuk bersalam dengan beliau kerana bagi Sham, dia seorang manusia yang sangat kerdil tiba-tiba disantuni oleh seorang ulama yang disegani.


Banyak lagi perkongsian yang belia kongsikan dalam program ilmu ini, tapi cukup sekadar ini coretan ini. tapi bagi Sham sendiri beliau bertekad walaupun ada sesetengah pihak memandang serong terhadap usaha murni Sham tetapi dia bertekad akan meneruskan dakwahnya. Menurut Sham lagi, dia bukan bercakap sebagai seorang ustaz tetapi sekadar berkongsi pengalaman yang dilaluinya dan masyarakat sendiri faham tidak semua soalan mereka mampu dijawab olehnya. MeMaNg TeRbAeEeEek :)

Khamis, Julai 19, 2012

Makannnnnnnnn :)

Tarikh : 19 Julai 2012
Tempat : Opizz Aku 
Program : Makan2 Coz Nak Puasa :) 

Macam biasa kat opizz aku sebelum nak sambut bulan pose maka ktorang pun bersibuk2lah mengatur jamuan makan secara pot luck :) coz time nie la kami di Bahagian Pembangunan Sosial dan Antarabangsa nie dapat berkumpul bersama coz selalu ramai yang outing so payah nak kumpul semua staff kat bahagian aku nie. 

Selain tu sebelum makan2 bos ktorg bg amanat sempena nak pose n peringatan tentang kerja-kerja yang masih belum selesai :) Banyak jugaklah ingatan "mesra" untuk anak-anak buah nyer.. jom layan pic2 kat bawah nie :) 







Rabu, Julai 18, 2012

Persembahan Kebudayaan :)


Akhirnya..setelah kudrat aku, Kak Effa & Kak Guy berhempas pulas kat ASWARA selama lebih 4 bulan untuk belajar tarian akhirnya apa yang kami belajar tu dapat dipertontonkan kat kawan-kawan aku kat opizz nie..tapi bukan ktorang la yang menari tapi dipersembahkan oleh student2 SKM : Homestay Tahap 3 yang kami bertiga merupakan tenaga pengajarnya. 

Persembahan yang dipelbagaikan dari gurindam, syair, pantun, seloka, persembahan instrument dan kemuncak persembahan ialah tarian yang kami belajar tu..Tarian Cak Kun Cak :) T.Q so much pada semua yang bertungkus lumus menjayakan program nie :)


Nie la student2 yang terlibat tu..Shahrel, Faizal, Mushashi, Helmi, Shida, Leha, Anies, Along, Kak Murni & Kak Sue..thanks a lot atas komitmen korang :)


Nie lak babak persembahan tu..gurindam, syair, pantun, seloka, persembahan instrument,                         dan tarian cak kun cak :)


Layanzzzzzz..... :)

Jumaat, Julai 06, 2012

Kelebihan Syaaban Menuju Ramadhan

Tarikh : 4 Julai 2012
Tempat : Surau Al-Falah, Presint 9, Putrajaya
Tajuk Ceramah : Kelebihan Sya'ban Menuju Ramadhan
Penceramah : Ustazah Syarifah Hayati Syed Ismail


Dalam mengisi ruang Sya'aban yang semakin merangkak pergi, AJK Surau Al-Falah, Presint 9, Putrajaya telah menganjurkan wacana ilmu bertajuk "Kelebihan Sya'ban Menuju Ramadhan" yang disampaikan oleh Ustazah Syarifah Hayati Syed Ismail. Aku memang minat giler kat ustazah nie coz dia ader karekter tersendiri N tutur katanya penuh kelembutan, raut wajahnya memang terpancar ketenangan. Walaupun dah 3-4 kali ustazah nie datang kat tempat aku tapi nie 1st time aku dapat attend program dengan ustazah nie.

Pada permulaan tutur bicaranya ustazah nie menyentuh tentang jemaah yang hadir coz dalam sibuk dan lelah bekerja di siang hari jemaah masih mampu menapak ke rumah ALLAH untuk turut serta dalam majlis ilmu yang dianjurkan..itu yang dikatakan sebagai hidayah yang ALLAH bagi pada hamba-hambanya yang terus taat dalam mencari keredhaan-Nya, walaupun banyak dugaan di luar sana kerana kebetulan masa program ceramah nie, berlangsung juga konsert di tapak Floria Putrajaya 2012 yang lebih kurang 10 minit dari surau aku nie :)

Antara intipati ceramah yang disampaikan berkisar dengan hidayah yang ALLAH kurniakan kepada hamba-hambanya kerana manusia yang hidup dizaman nabi sendiri terlalu sukar untuk mendapat hidayah seperti bapa saudara nabi, Abu Talib yang begitu akrab dengan nabi tetapi sehingga akhir hayat tidak mendapat hidayah Islam. Begitu juga dengan Abu Lahab dan Abu Jahal yang bukan sahaja tidak mendapat hidayah tetapi antara yang kuat menentang ajaran yang dibawa oleh nabi kita Muhammad S.A.W. 

Susungguhnya Sya'ban ini penuh dengan kemuliaan yang tersendiri. Kita sebagai insan yang kerdil dan daif manfaatkan segala ruang yang ada ini demi menjadi mukmin yang sejati :)

Sabtu, Mei 26, 2012

Kehidupan Nelayan

Mungkin tak ramai yang dapat menyelami kehidupan nelayan coz mungkin masing2 hanya berkisar dengan dunia kerjaya yang diceburi aje :(.. kesempatan berkunjung ke Kampung Telok Gong, Masjid Tanah, Melaka dapat la jugak aku memahami perjalanan hidup nelayan...kebetulan masa aku datang tu kebanyakan nelayan xdpt turun ke laut coz laut bergelora coz pakcik2 yang ade kat jeti tu bagi tau sekarang tengah musim monsun so laut bergelora n ombak pun kuat so dah seminggu mereka xdpt ke laut :( kesian gak aku dengar coz sume yang ader kat jeti tu dah tua-tau dalam lingkungan 50-60 tahun dan masih bertarung menongkah arus demi mencari sesuap nasi untuk menyara keluarga.. :(

Sewaktu aku meninjau-ninjau sekitar kawasan jeti nie banyak bot2 nelayan tersadai coz keadaan laut yang xmegizinkan untuk mereka ke laut..so kesempatan yang ada nie ada nelayan yang membersihkan bot2 mereka..ada gak yang datang just nak betulkan ikatan tali yang menambat bot coz mlm sebelum nyer ombak kuat menyebabkan ada tali yang hampir tercabut..ada gak yang bagi tau ada enjin bot yang terjatuh ke laut coz ombak kuat tu :( kesian gak dengar cerita nelayan nie :(


sekelompok lain nelayan lak ada yang membetulkan tali tambat nie coz ada gak yang rosak dek hempasan ombak..ms berborak2 dgn pakcik2 nelayan nie masing2 mengeluh orang2 muda dah xminat nak turun ke laut, memilih kerja, anak manja n mcm2 la..tapi dalam ati yang aku leh cakap "bukan anak manja, bukan pilih kerja tapi keadaan skunk memerlukan mereka berhijrah demi servival idup yang mendatang"


masa nie jugak la nelayan2 nie membaiki jeti coz ari2 yang lain nelayan nie dah sibuk turun ke laut..yang best nyer tgok kehidupan nelayan nie buat ape2 sume buat bersama2 coz kemudahan2 nie digunakan secara bersama..memang betul kata pepatah "Bulat Air Kerana Pembentung..Bulat Manusia Kerana Muafakat" so sume kerja menjadi senang :)


Tapi sepanjang kat jeti nelayan nie..aku rasa pic nie paling ader "value" coz dalam kedaan umur yang semakin digigit usia.. pakcik nie masih membanting tulang walau hanya menjahit pukat coz demi mencari rezki yang halal.. & apa yang agak menyentuh hati pakcik nie cakap "anak kn belajar pandai2 xlah sampai ke tua jadi macam pakcik" huh..sentap gak :( watever pun apa pun pekerjaan yang kt wat tu la rezki yang ALLAH dah aturkan untuk kita :)

Jumaat, Mei 18, 2012

Terubat Rindu

aku, Kak Ina, Kak J, Kak Za, & Cik Wani

MMM..akhirnya dapat gak jumpe Kak J..memang dah set if outing ke Melaka memang nak cari Kak J nie coz nak jumpe sangat2 coz tak tau la kenapa..tp Alhamdulillah mase outing ke Melaka 15-17 Mei 2012 kebetulan tempat nyer kat Jasin n Masjid Tanah n tempat kije baru Kak J tu kat Jasin so memang tekad nak cari gak Kak J nie n dipermudahkan urusan pertemuan nie n sempat la kitaorang g minum2 n sembang2 :)

Tarikh Tayangan : 27 April 2012

Masa : 8.30 Malam

Tempat : Black Box ASWARA

Arahan : Engku Nor Zalifah Engku Abd Rased

Sejak dah jadi student ASWARA nie banyak la jugak aktiviti2 yang ader kat sini yang aku join walaupun persembahan tu dari fakulti lain coz ape2 aktiviti yang dijalankan di maklumkan kat semua student ASWARA nie coz banyak poster-poster yang di letakkan kat papan kenyataan n meja2 kat kantin ASWARA nie..n salah satu yang aku join is tayangan teater Rumah Kedai Di Jalan Seladang.. aku ingatkan cerita nie tentang Jalan Seladang kat Kampung Pandan rupa-rupa nyer teater nie berkisar tentang sekumpulan penarai di Happy Park yang tinggal di sebuah kedai di Jalan Seladang di Singapura semasa zaman Jepun


Penari-penari kabaret ni iaitu Leha, Nani, dan Tina tinggal bersama Mak Nah Bee @ Mak Wan, mereka terpaksa memilih kerjaya sebagai anak joget demi mencari sesuap nasi untuk mengisi perut. Bagaimanapun, pendapatan daripada pepekerjaan yang dilakukan setiap malam itu masih tidak mencukupi. Keperitan yang menghimpit kehidupan telah mendorong mereka memikir sumber lain yang dapat membantu meringankan beban dan penderitaan.
 

Ketika itulah, Leha memilih untuk menjadi perempuan simpanan Datuk Maaruf, seorang Pegawai Kastam dan Nani menjadi kekasih Takahashi, Pegawai Awam Jepun. Bagaimanapun, peperangan yang tercetus membuatkan mereka terpaksa mengubah haluan hidup.


Tina yang mengidap penyakit lelah tidak mapu bertahan dan akhirnya meninggal dunia sebulan selepas Mak Wan lumpuh. Nani pula keluar dari rumah kedai tersebut untuk mencari rezeki di tempat lain. Akhirnya Leha turut berpindah dan khabarnya akan mendirikan rumah tangga dengan usahawan muda dari Johor. Selepas itu, tiada siapa yang mengetahui kemana mereka pergi...TAMAT :)
 

Nie antara barisan pelakon yang menjayakan teater Rumah Kedai Di Jalan Seladang bergambar bersama-sama dengan Dato' Johan Jaafar, Dato Azad Khan ngan Engku Nor Zalifah


Nier lak pic aku, Kak Effa, ngan Kak Guy lepas abis tayangan aritu..memang best teater nie walaupun suasana n prop xsetanding Istana Budaya tapi apa yang dipersembahkan memang terbaekkk :)

Rabu, Mei 02, 2012

B'Fast @ Grand Kampar

Start 22-24 April 2012 aritu..aku outing ke Gopeng, Perak..biaselah dah kije aku memang banyak outing2 nie..tapi macam yang aku selalu cakap sebelum nie "Jauh Perjalanan Luas Permandangan Banyak Pengalaman" tapi untuk kali nie nak cerita pasal makan dulu coz dah lama rasa nyer xposting pasal makan2 nie..


Masa outing ke Gopeng nie aku duk kat Grand Kampar Hotel..rase nyer hotel nie yang paling besar kat area Kampar nie..deco hotel nie macam 3-4 bintang punye simple tapi memang cantik :). Deco makanan kat cafe dia pun memang membuka selera :) tapi macam biasa menu wajib aku just Air Susu, Roti Bakar ngan Coco Crunch ajer :)


Memang so variety makanan kat sini..bubur ader, mee sup ader, nasi lemak ader, salad ade, n macam2 la makanan b'fast kat sini..memang leh kenyang kalau adap ajer makanan kat sinie :)


Pic kat bawah sekali nie group yang outing sekali ngan aku kali nie..Aznita, Ujang, Kak Farah ngan aku :) 

Sabtu, April 21, 2012

Kesian Nyerrrrrr :(

Bermula Mac 2012 yang lepas..setiap ari Sabtu aku kn berkampung kat ASWARA coz kn attend class Tarian Tradisional Melayu..so masa lunch xleh nak kua mkn kat luar coz masa nyer singkat sangat just 1 jam ajer..so kalau nak kua lunch kn g area The Mall @ kat area2 KL so take time to go there..sebab dah tak sempat nak kua kita orang just lepak2 kat kantin ASWARA nie ajer..tapi geram betul coz kantin nie selalu tutup..tapi xper la coz dah tau keadaan nyer macam nie memang aku selalu bawa roti dari rumah..tapi yang kesian nyer...


nie suasana kat kantin ASWARA nie..kalau xder function aper2 kantin nie tutup ajer :(


tapi yang kesian nyer kucing-kucing kat atas nie..patut la memula aku g kantin nie banyak kucing yang kurus2 n macam tak bermaya ajer..macam mana la kucing nie xkelaparan coz kantin nie selalu tutup :( so kalau kantin nie buka..orang yang datang makan kat kantin nie mesti campakan sisa makanan kat kucing2 nie..so kesimpulan nyer if kantin nie tutup confirmed kucing2 nie akan berpuasa setiap weekend kan..patut pun jugak kalau masa aku memula datang sini dulu kucing kat sini ader gak 3-4 ekor tapi arinie dah tinggal 2 ekor ajer..

KeSiAn KuCiNg-KuCiNg NiE :(

Sabtu, April 14, 2012

Novel : Dia Tidak Berdosa


Alhamdulillah..dalam sibuk2 dengan kije yang makin melambak dapat gak aku abiskan Novel : Dia Tidak Berdosa nie.. karya hasil nukilan Puan Hajjah Ruhayah bt Hj. Mahmod @ Puteri Andalas. Novel setebal 629 m/s nie di dokong oleh Karen@Kay@ Nur Khalidah, Khalid Adlin, Malita, Intan Rahayu. Inah, Eizlan, Ayman, Chris, Crissy ngan ramai lagi la..

Jalan cerita yang agak heavy coz banyak sangat konflik yang tidak berkesudahan..& plot yang agak menyedihkan bila Kay meninggal dunia dan jenazah nya dibawa pulang ke rumah..kalau korang menjiwai cerita nie memang leh menangis klau baca plot nie :( ngeee..

meh baca sinopsis Dia Tidak Berdosa nie.. 

"Kehidupan Kay @ Nur Khalidah penuh ranjau, onak dan duri. Sarat pula dengan dugaan tanpa henti. Bermula dengan memilih agama Islam sebagai pegangan diri, dia terus-terusan diuji, disisih daripada keluarga angkat yang dikasihi dan mengasuhi.

Namun..dia tetap gigih. Jatuh, bangun dan berdiri memegang teguh pada agama, kesetiaanya kepada Khalid Adlin, suami yang dihormati, kasih kepada zuriat kurniaan-Nya, Intan Rahayu yang diasuh berbudi pekerti tinggi.

Namun..kesetiaan Kay diragui. Kay mati ketika mempertahankan agama dan maruah diri. Meninggalkan suami dan anaknya mendepani pembongkaran rahsia kematianya yang penuh misteri dan tragedi."

nak tahu keseluruhan cerita nie korang kena baca sendiri la o.k :)


ISTIADAT pertabalan Seri Paduka Yang Dipertuan Agong, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah, akan diadakan pada hari ini,  Rabu, 11 April 2012 ini di Balairong Seri, Istana Negara jalan Duta, diikuti Majlis Santapan Diraja pada sebelah malam. 

Istiadat pertabalan diraja itu sempena pelantikan baginda bagi menggantikan Yang Dipertuan Agong ke-13, yang juga Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin yang telah tamat tempoh pemerintahan pada 12 November 2011 lalu. 

Ini merupakan pertabalan kali kedua baginda Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah 83 tahun. Sebelum ini, baginda pernah diisytihar menjadi Yang Dipertuan Agong ke-5 antara tahun 1970 hingga 1975. Sekaligus perlantikan baginda telah mencipta satu sejarah dalam pelantikan Yang di-Pertuan Agong sejak kewujudannya pada tahun 1957. DAULAT TUANKU.

Kredit to http://waksab.blogspot.com/...sangat terkesan dengan artikel nie..semoga kita semua dapat mengambil faedah dari nya :)

Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata: "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut".

Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu: "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku Terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh".

Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu:"Demi Allah, wahai orang Yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh".

Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri,anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.

Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan: "Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meniggalkan isteriku menjadi janda. Maka janganlah kamu menyakitinya.Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya".

Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya Kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir.

Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah,roh Pula berpesan: "Wahai Kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku,Jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan janganlah Kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku".

"Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah aku kumpulkan untuk warisku dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung alahanku".

"Adapun didunia,Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku".

Khamis, Mac 29, 2012

Seorang Lagi Melangkah Pergi

Seorang lagi teman merangkap kawan merangkap sahabat melangkah pergi memburu cita-cita demi kerjaya yang mendatang..Us. Nadzri b. Mustakim seorang yang selalu menceriakan opiz aku nie dengan sikap yang gila-gila..seorang bagi aku ilmunya terlalu banyak dan xlokek untuk dikongsi bersama-sama teman yang lain..kalau ada ilmu2 atau perkara2 baru yang dia dapat dia akan bagi tau kat kawan2 yang lain..memang payah nak cari kawan macam nie..lagi satu apa yang aku kagum dengan kawan aku sorang nie..dia xpernah nak mengata orang n kalau pun ada kawan2 yang mengata dia hanya mendiamkan diri ajer..kawan aku nie la menjadi peneman setia aku g Solat Jumaat..n lepas Solat Jumaat dia akan membahaskan kutbah yang dibaca..:) memang terbaek kawan aku yang sorang nie..semoga lepas nie aku dipertemukan dengan kawan yang mampu membimbing aku macam Us. Nadzri nie bimbing aku SeLaMaT BeRjAyA SaHaBat..TeMaN DaN KaWaN yang aku sayangi....

Biarkan kerinduan di lautan memori
mengimbau kenangan indah yang mengetuk emosi
Masih segar di ingatan saat mesra berputik
Hatimu bawa sinaran cahaya inspirasi

Sahabat...
kau sesungguhnya
Temanku...
dikala suka dan lara

Tika ku buntu
diselubungi sendu
Kau tiupkan ketabahan kuntum
mengukir senyuman

Bagaikan embun
hilang diterbit fajar
Kau pergi jauh mengejar cita
Menggapai redha Yang Esa

Duhai sahabat dengarkanlah
Bicara hatiku ini
Meskipun jarak memisahkan
Namun tiada rentap kasih

Biarlah waktu menetukan
nilai ukhwah yang terjalin
Teruskanlah perjuangan hingga
Ke titisan darah terakhir

Dan aku masih di sini
terus mendaki
puncak tertinggi hidupku

Dan aku terus menanti
saat yang manis
akan berulang kembali

Sahabat

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)