KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Rabu, Disember 28, 2011

Tsunami Ustaz Azhar Idrus

Tempat : Masjid Al-Hasanah, Bandar Baru Bangi
Tarikh : 17 Disember 2011

Baca ajer tajuk saya yakin majoriti memang dah kenal sangat dengan Ust. Azhar Idrus@UAI kan?? mana tak nyer gelombang tsunami manusia yang terus berarus disetiap tempat yang ust. nie bagi kuliah tak pernah surut..n mengikut apa yang ust. nie bg tau kehadiran jemaah di Selangor n Kuala Lumpur memang terbaik n tak cukup ruang untuk jemaah mengikuti kuliah yang ust. ni bagi..begitu jugak yang berlaku di Masjid Al-Hasanah, Bandar Baru Bangi nie kehadiran nyer memang TERLAMPAU ramai lebih dari 10 ribu orang :)

Kuliah yang di beri masih dalam Kitan Anak Kunci Syurga di bawah tajuk Tauhid Rubbubiyah dan Tauhid Uluhiyah..so nak sentuh sikit dengan korang tentang tauhid nie sebagai perkongsian ilmu yang aku dapat masa ikut kuliah ust. nie :)

Tauhid Rubbubiyah

Tauhid Rubbubiyah bererti mentauhidkan, meyakini segala apa yang dilakukan Allah, seperti mencipta, memberi rezki, menghidupkan, mematikan, dan mengimani bahwa Allah adalah Raja dari segala raja, Penguasa, dan Rab yang mengatur segalanya.

Tauhid Rubbubiyah ini diakui oleh semua orang. Tidak ada umat manapun yang menyangkalnya, bahkan Iblis terlaknat pun mengakui bahwa Allah lah segala-galanya. Tauhid Rubbubiyah tidaklah menjadi faktor utama dalam hal seseorang dikatakan beriman, taat dan patuh kepada Allah, karana tauhid Rubbubiyah ini hanya bentuk pengakuan semata bahawa Allah segala-galanya.

Tauhid Uluhiyah

Tauhid Uluhiyah ialah mengimani bahawa Allah swt lah yang berhak untuk disembah, tidak ada sekutu bagiNya dalam hal tersebut. Inilah makna, tidak ada yang berhak disembah dengan haq kecuali Allah swt. Maka, segala bentuk ibadah seperti solat, puasa dan yang lainnya, wajib dilaksanakan hanya untuk Allah swt. Tidak boleh ada satu bentuk ibadah pun yang ditujukan kepada selain Allah swt.

sekian..wassalam :)

1 ulasan:

haz hany berkata...

HIDUP USTAZ AZHAR...HIDUP ZAILAN..
follow blog ak k..blog lama dah xpkai..
http://hazhatikuxlgkemek.blogspot.com/

Catat Ulasan

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)