KeLiNcIcOmEl

nAiK JaNgAn mEmIjAk LaWaN...JaTuH JaNgAn mEmAuT KaWaN

Selasa, Februari 12, 2013

Anak Kampung :)


Bila aku PK2 balik lirik lagu Anak Kampung nyanyian Jimmy Palikat wat aku ketawa sendiri coz apa yang dinyanyikan tu memang ada benarnya.. melihat kehidupan masyarakat sekeliling bukan semua dapat menikmati kehidupan yang mewah dan senang.. tapi bagi mereka “anak kampung” apa yang dinikmati itu sudah cukup sempurna dalam kehidupan ini.


Tu jugak la pengalaman aku kat Semporna tempoh hari.. walaupun kehidupan mereka xmcm kehidupan masyarakat moden di bandar tapi melihat riak wajah anak-anak ini cukup mengambarkan mereka cukup selesa dengan kehidupan yang di lalui ini.


walaupun dilihat serba kekurangan tapi Inilah syurga bagi mereka dalam mendepani kehidupan mendatang.. Syurga ini juga yang menjadi pelindung tiap kali hujan dan panas dan malamnya menjadi singah sana untuk beradu.. bukan semua dapat menikmati kehidupan seperti ini..


Waktu aku pusing2 kampung terlihat pulak “anak kampung” nie menghabiskan waktu petang ada yang bermain bola tampar, ada yang main getah, ada yang berlari-lari.. memang menghidupkan suasan kampung coz aku jugak pernah lalui situasi yang macam nie coz rumah yang aku duk sekarang nie juga bekas kawasan perumahan setinggan J


Apa yang lagi menarik dalam kehidupan “anak kampung” nie anak-anak kecil yang usianya xsampai belasan taun dah pandai mencari rezeki, walaupun ada yang bagitau mereka nie foreigner tapi yang aku kagum melihat usaha mereka mencari sesuap nasi walaupun hanya bekerja sebagai pengangkut barang J 


Sekadar selingan J jom nyayi same2 J
.
.
.
Memang aku ini anak orang miskin
Tiada apa-apa yang dapatku berikan
Engkau memang cantik memang tidak padan
Dan tidak sepadan

Aku anak kampung tiada pelajaran
Kuli-kuli sahaja memang tidak padan
Cantik bha kau itu banyak yang tergoda
Lagi orang kaya

Tiada keretaku bawa kau jalan-jalan
Rumahku pun teda ada pun bapa punya
Apa lagi belanja mahu bayar berian
Kahwin sama kamu

Bukannya ku tidak suka sama kamu
Tapi aku takut hidup kau kan sengsara
Kerana aku cinta
Aku lepaskan kau sama orang lain

Engkau masih muda cantik lagi menawan
Janganlah kau cari lelaki macam saya
Engkau memang cantik
Nanti kau menyesal tiadalah guna

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Posts

PrInSiP Ku...

bErUnDuR BuKaN BeErTi mEnGaLaH TeTaPi mEnYuSuN StRaTeGi uNtUk MenErUsKan pErJuAnGaN :)